Tento společný záměr škola naplňuje pomocí tří základních pilířů, přičemž každý z nich současně představuje i strategický cíl, na jehož dosahování se škola při své činnosti usilovně zaměřuje.
Výuka je atraktivní, pestrá, přináší žákům radost z poznávání a objevování a respektuje jejich individuální zájmy a potřeby. Škola umožňuje všem zúčastněným zažívat úspěch a motivuje je k vlastnímu seberozvoji. |
Ve škole vládne přátelská, pomáhající a vlídná atmosféra, jejímž základem je otevřená komunikace, vzájemná spolupráce, důvěra, tolerance a jednotná pravidla, kterým všichni zúčastnění rozumí a respektují je. Žáci, jejich rodiče, učitelé i ostatní zaměstnanci školy se zde cítí bezpečně. |
Škola otevírá cesty k úspěchu pro všechny žáky i pracovníky školy, umožňuje jim rozvíjet se v oblastech jejich zájmů a nadání, a tím jim poskytuje prostor pro jejich seberealizaci. Všichni mají možnost se podílet a ovlivňovat dění ve škole. |
Motivace je hlavním motorem všech procesů, které ve škole probíhají. Vnitřní motivace k plánování, organizování a řízení vlastního učení je předpokladem pro celostní seberozvoj všech zúčastněných (žáků, učitelů i dalších zaměstnanců školy) a vede k vzájemnému obohacování.
Škola je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro vzdělávání a osobnostní rozvoj žáků i všech ostatních, kteří ve škole pobývají, tj. pedagogických a nepedagogických pracovníků i rodičů. Respektující, pomáhající prostředí (wellbeing jako nedílná součást kultury školy) umožňuje, že se všichni ve škole cítí dobře a mohou tak rozvíjet své kompetence.
K maximálnímu naplňování potenciálu žáků i zaměstnanců škola vytváří dostatek příležitostí a podnětů. Škola proto otevírá žákům možnosti studijního a profesního uplatnění, poskytuje příležitosti rozvíjet se v oblastech jejich zájmů. Zaměstnancům školy nabízí perspektivu provázanou s jejich dalším profesním růstem a prostor k seberealizaci.
Profilace školy
Základním nástrojem naplňování vytvořené vize je nový školní vzdělávací program s názvem Škola otevřených možností, který přináší řadu inovativních změn a podle něhož je výuka od září 2024 v Základní škole Pražačka realizována.
Svou koncepcí poskytuje každému z žáků příležitosti vzdělávat se v oblastech jeho zájmů, v bezpečném prostředí zažívat radost z úspěchu a rozvíjet své nadání. Nově mají žáci 2. stupně (6., 7., 8., a 9. ročníků) možnost zvolit si v každém ročníku jeden vyučovací předmět podle vlastního zájmu. Zajímavý a rozvíjející vzdělávací obsah si tak najdou milovníci literatury i cizích jazyků, tvořiví umělci, přírodovědní badatelé, polytechničtí kutilové, sportovní nadšenci i příznivci robotiky a digitálních technologií. Pro každý ročník jsou nabídnuty k výběru tři povinně volitelné předměty různorodého zaměření.
V souladu s novou vizí škola otevírá svým žákům možnosti i v oblasti jazykového vzdělávání rozšířením nabídky druhého cizího jazyka o další jazyk – španělštinu.
Zavedením předmětu Osobnostně-sociální výchova ve všech ročnících 2. stupně vytváří prostor pro rozvoj osobnosti každého žáka v třídním společenství a třídnímu učiteli umožňuje aktivně pracovat s třídním kolektivem, a tím podporovat wellbeing ve škole.
Současně škola disponuje kompletním Školním poradenským pracovištěm, které významně přispívá k naplňování stanovených cílů. Tým odborníků (metodik prevence, výchovný poradce, karierní poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog) se usilovně zaměřuje nejen na cílenou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků nadaných a mimořádně nadaných, ale zároveň přispívá k individualizaci vzdělávací cesty každého žáka a pomáhá otevírat možnosti pro jeho budoucího uplatnění.