Základní vymezení
Přípravná třída se zřizuje podle ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) přednostně pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky, u nichž je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj.
Nejčastěji se jedná o děti se sociálním nebo jazykovým znevýhodněním, s narušenou komunikační schopností, se sníženou schopností koncentrace, s grafomotorickými obtížemi či se sníženou koordinací pohybu apod. Jejím cílem je všestranný rozvoj dítěte s přihlédnutím k jeho individuálním schopnostem, jeho adaptace na školní prostředí a podpora budoucí školní úspěšnosti.
O zařazování žáků do přípravné třídy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, které k žádosti přiloží zákonný zástupce.
Přípravnou třídu je možné zřídit za předpokladu, že se v ní bude vzdělávat nejméně 10 dětí. Nejvyšší přípustný počet dětí v přípravné třídě je z důvodu zajištění vhodných podmínek umožňujících individuální přístup 15 dětí.
Přípravná třída nenahrazuje speciální vzdělávání pro děti se zdravotním znevýhodněním, nesupluje ani činnost mateřské školy.
Výchovně-vzdělávací zaměření
Edukační proces se zaměřuje zejména na všeobecnou přípravu a osobnostně sociální rozvoj dětí. Systematicky se zaměřuje na osvojování potřebných návyků a dovedností.
Zásadní je v tomto ohledu rozvoj:
- sociálních a komunikačních dovedností,
- řečových dovedností (slovní zásoby, sluchové percepce, artikulace aj.),
- hrubé i jemné motoriky,
- předmatematických schopností,
- časové a prostorové orientace,
- hudebního a výtvarného projevu,
- návyků sebeobsluhy, hygieny a samostatnosti.
K naplňování cílů stanovených školním vzdělávacím programem jsou vždy voleny organizační formy, metody a prostředky výuky, které plně zohledňují individuální možnosti dítěte, respektují aktuální úroveň jeho schopností včetně věku.
Děti nejsou hodnoceny klasifikačním stupněm (známkou), užívají se různé formy hodnocení formativního charakteru s výrazným motivačním akcentem (např. pochvaly, slovní hodnocení, hodnocení razítkem, obrázkem apod.).
K úspěšnému naplnění očekávaných výstupů se očekává úzká spolupráce se zákonnými zástupci.
Organizační a materiální zajištění
Docházka dítěte přijatého do přípravné třídy je povinná a zákonní zástupci jsou povinni omlouvat případnou absenci v souladu se školním řádem.
Výuka v přípravné třídě probíhá každý všední den dle platného rozvrhu v době od 8:00 do 11:40.
Žáci přípravné třídy mohou navštěvovat ranní i odpolední školní družinu a stravovat se ve školní jídelně.
Výuka je realizována v učebně vybavené ergonomickým nábytkem, potřebnými didaktickými pomůckami včetně interaktivních digitálních prostředků a kobercem pro relaxaci a volnou hru. Třída je situována v přízemí školy, v blízkosti šaten a sociálního zařízení. Pro výchovně-vzdělávací činnost jsou využívány i ostatní prostory a vybavení školy, např. tělocvična, školní dvůr, víceúčelové hřiště a blízké okolí školy.