Na Základní škole Pražačka se od stávajícího školního roku žáci učí dalším dovednostem v rámci předmětu pěstitelství. Jako základní škola se snažíme v rámci učebního procesu žákům předat základy ze všech oborů lidských činností, péče o rostliny je jednou z nich. Zahrada, ať okrasná nebo užitková, významným podílem ovlivňuje životní prostředí, které nás obklopuje. Jedním z šetrných přístupů k životnímu prostředí je i kompostování. To je důležitý proces navracení přírodě toho, co si z ní bereme. Projekt je realizován za finanční podpory hl. města Prahy.
V rámci projektu se učíme třídit další složku odpadu – bio. A co s obávaným bioodpadem budeme dělat? Zkompostujeme ho v našem novém kompostéru Jery. Hotový kompost využijeme pro pěstování bylinek a zeleniny v obdélníkových záhonech. Učíme se, jak funguje přirozený koloběh živin v přírodě, a už víme, že bioodpad není žádný odpad.
Co dalšího čeká žáky v hodinách pěstitelství? Kromě práce na zahradě, a už máme za sebou podzimní prořez keřů, nás čeká hrabání listí, setí a sázení, se věnujeme pokojovým rostlinám. Dále nás čekají pokusy s půdou, např. zjišťování kyselosti, vzlínání vody ad. Rovněž budeme zjišťovat, co je to hydroponie a vánoční čas si zpestříme tématem aranžování.
Bioodpady vhodné ke kompostování:
- slupky ze zeleniny i ovoce, včetně citrusových plodů a banánů
- kávové a čajové zbytky, včetně kávových filtrů
- skořápky z vajíček a ořechů
- podestýlka domácích býložravých zvířat
- posekaná tráva, listí, větvičky
- zbytky zeleniny, plevele
- piliny, hobliny, kůra
- popel ze dřeva
- trus býložravých zvířat
Materiály nevhodné ke kompostování:
- kosti, odřezky masa a kůží
- stolní oleje a tuky
- popel z uhlí
- exkrementy masožravých zvířat
- časopisy
- mléčné výrobky
- zbytky pečiva